Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-09@16:13:27 GMT

معمای هزار و ۸۰۰ میلیاردی لغو حج

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۹۵۸۹

معمای هزار و ۸۰۰ میلیاردی لغو حج

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، این مساله البته وقتی بغرنج‌تر بود که باید سال‌ها منتظر می‌نشستی تا اگر اتفاقی نیفتد، متقاضی عمرش را به شما ندهد و خلاصه اگر اتفاقات سیاسی و... رخ ندهد، عازم سرزمین وحی شود. از همان موقع یکی‌دیگر از مسائلی که همیشه جلب‌توجه می‌کرد، جدال بانک‌ها بر سر مساله ثبت‌نام متقاضیان حج بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌ها سرودست می‌شکاندند که متولی ثبت‌نام‌ها باشند، بالاخره اینکه افراد با میل و رضایت کامل، هزینه‌ای را نزد بانک‌ها به ودیعه بگذارند و برای سال‌های سال هم امکان دخل و تصرفی در آن نداشته باشند، موهبتی است که کمتر بانکی حاضر به چشم‌پوشی از آن خواهد بود. مثلا همان سال اواخر دهه 80 که آخرین دفعات ثبت‌نام حج بود (10سالی هست که دیگر ثبت‌نامی صورت نمی‌گیرد) برای هر نفر مبلغی حدود 600هزار تومان برای ثبت‌نام حج‌عمره دریافت می‌کردند و این پول حالا سال‌هاست در حساب افراد خاک می‌خورد. (البته خاک‌خوردن به معنی عدم‌بهره‌برداری از این مبالغ نیست.) بعد از واقعه تلخ منا و جان‌باختن چندصدنفر از هموطنان‌مان دراین واقعه و تیره‌وتار شدن روابط بین دو کشور ایران و عربستان، همان اندک امید اعزام به حج عمره توسط متقاضیان را سال‌ها به تعویق انداخت و معلوم نیست بالاخره چه زمانی می‌توانند به آرزوی خود برسند و عازم این سفر شوند. با این تفاسیر اینجا چند مساله موردسوال و مطالبه است؛ سوالات و مطالباتی که همگی حول مساله شفافیت قابل‌بررسی و انتظار است. در ادامه در ارتباط با این مطالبات می‌نویسم.

هزارو800 میلیارد تومان پول زائران حج در حساب بانک مرکزی

مساله اول در ارتباط با حج‌تمتع 99 است. شرایط خاص دنیا به‌دلیل شیوع کرونا خیلی زود، یعنی خیلی زودتر از آخرین اعلام‌ها و اخبار در ارتباط با لغو بسیاری از رویدادها و مراسم‌، نشان می‌داد که حج سال 99 و این گردهمایی بزرگ مسلمانان در سرزمین وحی هم امسال امکان برگزاری ندارد و به عاقبت بسیاری دیگر از مراسم دچار خواهد شد. به هرشکل تلاش‌های بسیاری شد تا شاید این اتفاق متوجه برگزاری حج نشود و کشور عربستان بتواند با فراهم کردن شرایط خاصی برگزاری حج را میسر کند. درهرحال این اتفاق نیفتاد و بالاخره اعلام شد حج‌تمتع سال 99 برگزار نخواهد شد. بعد از این اتفاق اما حواشی و سوالاتی پیرامون عاقبت افرادی که پروسه ثبت‌نام را انجام داده و وجوه لازم را پرداخت کرده‌اند، ایجاد شد که رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح این مساله طی سخنانی گفت: «بعد از شیوع ویروس کرونا احتمالات پیش‌رو را در زمینه حج ۹۹ و اعزام حجاج کشورمان دنبال کردیم و در همه اقدامات، اولویت ما حفظ سلامت حجاج و رویکرد بعدی نیز رعایت صلاح زائران بود. ما به‌عنوان یک کشور مسلمان خود را مکلف دانستیم پیشنهاداتی را به وزارت حج عربستان ارائه کرده تا در صورت برگزاری حج‌تمتع زمینه‌های ارتقای ایمنی و سلامت زائران، بیشتر و با قوت فراهم شود. دراین راستا پروتکل سلامت با پوشش همه مراحل اجرایی حج اعم از غربالگری زائران قبل از حرکت از کشورهای مبدا، زمان رسیدن به مقصد، حین انجام مناسک و به‌هنگام خروج از عربستان تدوین و به طرف عربستانی پیشنهاد و دراین زمینه آمادگی خود را برای همفکری و همکاری اعلام کردیم.» در ادامه اما رشیدیان در ارتباط با هزینه دریافت‌شده از زائران حج‌تمتع 99 افزود: «تعداد 76هزارو828 نفر جهت تشرف به حج 99 ثبت‌نام انجام دادند و 95 درصد از ثبت‌نام‌شدگان مرحله اول هزینه سفر خود معادل 25میلیون تومان (این رقم با احتساب سپرده اولیه، رقم سود آن و واریزی متقاضیان) را پرداخت کردند که وجوه واریزی توسط زائران جهت تامین دوسوم ارز موردنیاز عملیات اجرایی حج را به بانک مرکزی واریز کردیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو سفر حج از سوی عربستان، از مبلغ هزار‌و۸۲۲ میلیارد تومان مبالغ واریزی زائران حج، مبلغ هزار‌و۸۰۰میلیارد تومان به‌منظور تامین ارز مورد‌نیاز حج و ذخیره آن برای تشرف زائران به حج ۱۴۰۰ به حساب بانک مرکزی واریز شد.»

رئیس سازمان حج و زیارت به دو نکته حائزاهمیت دیگر هم اشاره کرد، او گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جهان و تغییرات و نوسانات قیمت ارز، بزرگ‌ترین کمک برای زائرانی که در سال جاری ثبت‌نام کردند و مرحله اول هزینه سفر خود را انجام دادند و مقرر است سال آینده به حج مشرف شوند، ذخیره‌سازی و تثبیت ارز با نرخ امسال است که به این منظور معادل ریالی حدود ۲۰۰میلیون دلار به بانک مرکزی واریز شده است. درصورت برگزار نشدن حج امسال، سازمان حج و زیارت به‌جای سرمایه‌گذاری ریالی به نیابت از این زائران قراردادهای مسکن و حمل‌ونقل و تدارکات را با لحاظ شرایط اضطراری در عربستان منعقد کرده و این خدمات در سال بعد برمبنای قراردادهای امسال به زائران ما ارائه می‌شود و تحولات اقتصاد جهانی و نرخ برابری ارز و ریال و هرگونه افزایشی در نرخ‌ها متوجه هزینه‌های اعزام حجاج ما در سال آینده نخواهد شد. آن دسته از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند و درصورت عدم برگزاری حج قصد انصراف داشته باشند، اولویت‌های بعدی فراخوان و ثبت‌نام شده و جایگزین آنها می‌شوند.»

این اظهارات رشیدیان ابهامات و البته سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند، خصوصا قسمت پایانی سخنان او، به‌هرحال مردم و متقاضیان حج‌تمتع 99 کمافی‌‌السابق و براساس روال همیشگی اعزام‌ها، ثبت‌نام خود را انجام داده و مبالغی را که باید به حساب این سازمان واریز کرده‌اند، تا اینجا مساله‌ای هم نیست، منتها به دلیل شیوع کرونا و لغو برگزاری این مراسم این وجوه منطقا باید به حساب افراد بازگردد، چراکه شرایط اقتصادی فعلی زمینه سرمایه‌گذاری‌ها و جلوگیری از افت ارزش پول را فراهم کرده است و احتمالا کسی مایل نیست درچنین شرایط بغرنج اقتصادی چنین سرمایه قابل‌توجهی جایی دپو بماند. این اقدام سازمان حج و زیارت و تهدید به اینکه کسانی که پول خود را پس بگیرند با اولویت‌های بعدی جایگزین می‌شوند، بیشتر شبیه گروگانگیری سرمایه است؛ سرمایه‌ای که اصلا شفاف نیست که قرار است در کجا هزینه شود و این حدود هزارو800میلیارد تومان چه عایدی مضاعفی برای سازمان حج و زیارت خواهد داشت.

احتمالا بیش از هزارمیلیارد تومان  در حساب متقاضیان عمره بلوکه شده است

برای مساله دوم بگذارید کمی به عقب‌تر برگردیم. ابتدای گزارش از سال‌ها انتظار متقاضیان اعزام به حج، هم حج‌تمتع و هم حج‌عمره نوشتم؛ انتظاری که بخشی از آن متاثر از عوامل سیاسی و مناسبات بین کشورهاست و بخشی دیگر اما به‌خاطر حجم بالای تقاضا برای سفر به مکه‌مکرمه است.

سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت چند روز پیش و در یک برنامه تلویزیونی آمار و اطلاعات جالبی را در ارتباط با تعداد متقاضیان و به‌صورت کلی وضعیت امور مربوط به حج در کشور ارائه کرد.

نواب گفت: «یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار ایرانی در نوبت حج‌تمتع هستند. هیچ‌ کشوری سراغ ندارید که برای ۲۶ سال آینده متقاضی حج داشته باشد؛ درحالی که بیش از ۱۰سال ثبت‌نام جدیدی هم صورت نگرفته است. اکنون برخی کشورها حتی سقف سهمیه خود را هم نمی‌توانند پر کنند، اما ما علاوه‌بر یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار نفری که در نوبت حج‌تمتع هستند، نزدیک به پنج‌میلیون‌و‌۸۰۰هزار نفر نیز در صف عمره داریم که نشانگر تعداد مشتاقان و متقاضیان این سفر معنوی است.»

به گفته نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت حدود هفت‌میلیون نفر، جمعا در صف انتظار تشرف به حج عمره و تمتع هستند؛ جمعیت قابل‌توجهی که اگر قرار بر اعزام همه آنها باشد، تا 26 سال آینده هیچ فرد جدیدی امکان اعزام نخواهد داشت و ظرفیت کشور ما از این لحاظ پر است. البته نکته قابل‌تامل هم این است که در 10سال اخیر در کشور ما هیچ ثبت‌نامی برای سفر به حج صورت نگرفته است و این صرفا آمار افرادی است که 10 سال پیش و قبل‌تر اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. اینجا اما سوای اعلام آمار، مطالبه جدی دیگری مطرح است، همان‌طور که در ابتدا گفتم، هریک از افراد برای ثبت‌نام حج، چه تمتع و چه عمره (اینجا با تمرکز بر حج عمره) مبالغ متغیری را متناسب با تعرفه‌ای که برای هر سال در نظر می‌گرفتند، پرداخت کرده‌اند. از چند ده‌هزار تومان تا چند صدهزار تومان که همگی در قالب ودیعه در حساب فرد بلوکه می‌شود و چند سالی هم هست که سودی به این سپرده‌ها تعلق می‌گیرد. با یک حساب سرانگشتی و البته لحاظ رقمی به‌عنوان میانگین (چون اطلاعات شفافی در این‌باره وجود ندارد) مثلا 200هزار تومان و ضرب این رقم در تعداد پنج‌میلیون‌و800هزار نفر متقاضیان حج عمره، هزارو160میلیارد تومان پول (فارغ از ارزش پول در سال‌های متمادی) در حساب متقاضیان حج عمره بلوکه شده است و معلوم نیست با این مبالغ هنگفت دقیقا چه کاری صورت می‌گیرد.

مساله شفافیت و سازمان حج و زیارت

و اما مساله سومی که در این ماجرا باید به آن اشاره کرد، شفافیت است. مساله حج و ثبت‌نام برای اعزام به سرزمین وحی شبیه به مساله سلامت و آموزش شده است. از آنجایی که برای مردم این سفر و عمل به این واجب اهمیت بسیار بالایی دارد، همچون سلامت و مساله آموزش حاضرند بدون هیچ منتی و با رضایت کامل هر نوع هزینه‌ای را متقبل شوند. تابه‌حال هم نشنیده‌ایم که کسی انتقادی به پرداخت این هزینه داشته باشد و همیشه متقاضیان بلافاصله بعد از آنکه دریچه ثبت‌نام باز شده است یا موعد اعزام‌شان شده، تمام و کمال هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند. اما دقیقا در این پروسه هم همچون آموزش و درمان مساله اصلی و موردمطالبه شفافیت است. متاسفانه باوجود همراهی مردم و پرداخت‌های منظمی که ازسوی آنها صورت می‌گیرد و هیچ‌وقت مطالبه خاصی هم نداشته‌اند، مسئولان سازمان حج و زیارت حداقل کاری که می‌توانند کنند، یعنی شفافیت را هم انجام نمی‌دهند. گفتیم که آخرین موعد ثبت‌نام حج در کشور به 10 سال پیش برمی‌گردد و برای 26 سال آینده هم متقاضی ذخیره داریم. در تمام این ایام هرگز در ارتباط با محل هزینه‌کرد پول‌هایی که سال‌ها پیش از مردم گرفته شده است، سخنی گفته نشده، اصلا در ارتباط با اصل پول، میزان آن و ارزش آن معادل ارزش پول امروز، همین مساله همیشه شبهاتی را پیرامون مبالغی که نزد سازمان حج و زیارت و بانک‌های عامل است، ایجاد کرده است. در همین مورد آخر، یک‌سال نگه‌داشتن پول مردم (25 میلیون تومان به ازای هر نفر) در بانک مرکزی و برگرداندن آن با این قید که نوبت آنها به اولویت‌های بعدی تعلق می‌گیرد، جفایی است که در حق مردمی می‌شود که همواره سر موعد دیون خود را پرداخته و منتظر اعزام به سرزمین وحی بوده‌اند. حالا مطالبه اصلی مساله شفافیت و اعلام تمام درآمدها، هزینه‌ها، میزان دریافتی از مردم و ارزش پول‌ها به نرخ روز و محل هزینه‌کرد آنها از سوی سازمان حج و زیارت است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حج تمتع سازمان حج و زیارت زائران حج حج 99 قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سازمان حج و زیارت بانک مرکزی متقاضیان حج سرزمین وحی هزار تومان برگزاری حج ثبت نام حج سال آینده ارزش پول حج تمتع بانک ها حج عمره سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۹۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوان‌گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت‌طلبی جوانان شود

علیرضا معاف با تأکید بر اینکه جوان‌گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت طلبی جوانان شود، گفت: جوان گرایی و جوان سازی فقط، در افراد نیست، در فرایندها، روندها، ساختارها و بسیاری از مباحث نیز جوان‌گرایی داریم.

به گزارش ایسنا، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با موضوع حکمرانی قرآنی و مسائل جوانان امروز در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا معاف مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما با دو مساله در بحث جوان گرایی مواجه هستیم، اظهار کرد: نخستین مساله این است که حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند، مساله دوم اینکه جوانان چگونه در حکومت نقش آفرینی و مسائل را حل کنند.

وی ادامه داد: در هر دو حوزه قرآن و روایات مباحث متعددی را در مورد مساله جوان مطرح کرده اند، من نیز در این بحث ناظر بر همین اشارات قرآنی و روایی، در مورد حضور جوانان در حکومت به ۱۲ سرفصل اشاره خواهم داشت. 

وی گفت: بحث اول این است که جوان گرایی اعم از اینکه به معنای جوانِ شناسنامه ای باشد و چه به معنای جوانِ مدیریتی و عملکردی باشد، در هر دو صورت به معنای پیرپرهیزی و تجربه ستیزی نیست، من با این مساله که با خاستگاه تجربه، جوان را دور کنیم و در نقطه مقابل با خاستگاه تجربه گریزی صرفا به جوان گرایی بپردازیم موافق نیستم. 

معاف افزود: در کتاب «مقاییس اللغة» تجربه به معنای خاطره معنی نشده است، گاهی می‌گویند فردی ۳۰ سال تجربه دارد، او ۳۰ سال خاطره دارد نه تجربه؛ بنابراین سابقه و خاطره غیر از تجربه است، ما باید مجربان را در ادبیات روایی خود بررسی کنیم، امام علی (ع) به مالک در مورد اهل حکمت نکاتی را مطرح می‌کند، اهل حکمت به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی صاحبان تجربه هستند اما حکما الزاما نخبگان در آن حوزه نیستند بلکه خبرگان آن حوزه بوده و حکمت عملی و تجربه دارند.

وی تصریح کرد: ما پیرهایِ جوان داریم، حاج قاسم سلیمانی پیر شناسنامه ای بود اما در عمل چون یک جوان با نشاط و پرشور بود، امام خمینی (ره) انسان ۸۰ ساله ای بود که به ایران آمد اما عینا مثل جوان ۱۷ ساله شور و نشاط داشت، از سوی دیگر جوانان پیر داریم، شخصی ۲۸ سال سن دارد اما مجموعه ای از افسردگی هاست،بنابراین دو گانه پیر و جوان در بحث مدیریتی غلط است.

معاف تصریح کرد: از سوی دیگر گاهی عجله در جوان سازی یا جوان گرایی وجود دارد، بعضا اتفاقی می افتد و طی آن محروم از تجربه ها می شویم یعنی به اسم جوان سازی، با انقطاع بین نسلی مواجه می شویم، ما نباید با این پدیده مواجه شویم اما باید بازتولید مدیریتی محقق شود اگر جوانان جای پیرمردها ننشینند حکومت رو به افول می‌رود.

وی افزود: گاهی جوان گرایی فرستادن جوانان به مهلکه‌های قدرت و ثروت و شهرت و شهوت است، جانشین پروری باید در فرایند طبیعی انجام شود آن هم با منطق استعمال اختیار. امام علی (ع) به مالک فرمود وقتی خواستی شخص جدیدی را بر منصب بگذاری او را آزمایش کن.

معاف با بیان اینکه اصرار بر جوان گرایی ملاحظات و سویه های اخلاقی جدی دارد، تصریح کرد: در روایات مختلفی آمده است که هرکسی ریاست‌طلبی کند هلاک می‌شود، هرکس تلاش کند هلاک می‌شود، هرکسی بنشینید و با خود خواب ببیند هلاک می‌شود (خواب به این معنا که با خود فکر کند و بگوید یک روز در این ساختمان یک کاره ای می‌شود)... .

وی گفت: مساله جوان گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت طلبی جوانان شود، سر فصل دیگر این است که جوان گرایی و جوان سازی فقط، در آدم نیست، در فرایندها، روندها، ساختارها و بسیاری از مباحث جوان گرایی داریم، حکومت باید جوان به معنای نیروی انسانی جوان باشد. 

معاف ادامه داد: در نظریه امامین انقلاب و لسان روایت های ما صرفا جوانی کافی نیست، غیریت جوان مومن و کارآمد انقلابی گاهی حتی پیر حزب اللهی است، یعنی دو گانه ای بین جوان انقلابی و پیر انقلابی شکل می‌گیرد. 

وی افزود: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی سه صفت به جوان دادند، جوانی که باید شانه زیر بار مسوولیت بدهد، هدف ما قلمه زدن نیروهای جوان به تنه تنومند نظام است، حال سوال این است که کدام جوان؟ اینجا نیز باز هم سه گانه اندیشه جوان، انگیزه جوان و انگیخته جوان مطرح می‌شود.

معاف افزود: گاهی فرد انگیزه دارد، سن اش جوان است اما افکارش برای قرون قبل است، هنوز می‌خواهد اندیشه و افکار کانت و دکارت و هگل را به خورد حکومت دینی بدهد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیه ۲۴۷ سوره «بقره» آمده است: « وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّی یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» (و پیامبرشان به آنان گفت در حقیقت ‏خداوند طالوت را بر شما به پادشاهی گماشته است گفتند چگونه او را بر ما پادشاهی باشد با آنکه ما به پادشاهی از وی سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشی داده نشده است پیامبرشان گفت در حقیقت ‏خدا او را بر شما برتری داده و او را در دانش و [نیروی] بدنی بر شما برتری بخشیده است و خداوند پادشاهی خود را به هر کس که بخواهد می‏ دهد و خدا گشایشگر داناست )؛ در این سوره ماجرای معروف طالوت و جالوت بیان می شود؛ در این آیه واژه « مَلِکًا» فقط به معنای این نبود که طالوت فقط فرمانده نظامی بوده باشد، بنابراین طالوت هم فرمانده بود هم زمامدار، در این آیه به این مساله اشاره می‌شود که طالوت در علوم مرتبط با زمامداری، حکمرانی، زعامت و تدبیر و تمشیت ملک و مملکت و کشور بسط داشته است.

وی در راستای مطلب فوق افزود: بسط داشته یعنی امتداد و برکت داشته است، عمق داشته و علم و عقلانیت و معنویت را با هم داشته است، طالوت بسط در علم داشته یعنی قدرت خلاقیت داشته است، مقابل نوآوری و نو گویی و نو پیدایی مقاومت نمی کرده است، جوان با حرف نو مخالفت نمی کند و این حالات در جوانان بیشتر است.

معاف ادامه داد خداوند آیه ۷۰ سوره «نحل» می فرماید: « وَاللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَی أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لَا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ» (و خدا شما را آفرید سپس [جان] شما را می‏ گیرد و بعضی از شما تا خوارترین دوره سالهای زندگی فرتوتی بازگردانده می ‏شود به طوری که بعد از آن همه دانستن دیگر چیزی نمی‏ دانند قطعا خدا دانای تواناست)؛ در این آیه مقصود آن است کسانی که سالخورده می‌شوند در سنین بالای عمر در مسائل علم و آگاهی دیگر حرف جدیدی ندارند، البته ما استثنائاتی داریم از جمله رهبری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح و... ، آیت الله مصباح در تفسیر این آیه عنوان می کند که این آیه ناظر بر آن است که رای جدید یا سلیقه تازه برای سالخوردگان دشوار می‌شود.

وی گفت: در مورد ماجرای حضرت یوسف (ع) نیز ماجرایی بود، هم جامعیت داشت هم مردم را از قحطی نجات داد، هم جوان بود هم کار می‌دانست و بر آن حوزه اشراف داشت. 

معاف ادامه داد: رهبری فرمودند: اروپایی ها چند صفت خوب دارند، یکی وجدان کاری و دیگری شجاعت؛ البته ناظر بر سخن رهبری در اینجا نکاتی را بیان خواهم کرد، ما یک کلمه با عنوان «شَیْب» داریم که به معنای پیر است، کلمه «شاب» به معنای جوان و همچنین کلمه «غلام» به معنای کسی که در آستانه ورود به ایام جوانی است؛ امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « رَأْیُ الشیخ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الغُلامِ»؛ غلام در این جا معطوف به آن حالت هیجانی جوان است.

وی گفت: قرآن در مورد اصحاب کهف نیز تعبیری دارد، خداوند در سوره «کهف» میفرماید: « نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیکَ نَبَاَهُمْ بِالْحَقِّ اِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً» فتی به جوانی اطلاق می‌شود که جوانمرد است و این دوگانه را با هم دارد، کسی که در علم و جسم جوان است. مفسران دو دلیل اقدام اصحاب کهف را ایمان سرشار و قوی و نیروی جوانی آنها می دانند، لذا امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ فرمود یاران من در گهواره هستند.

معاف تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود: «اوصیکُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنی بَشیرا وَ نَذیرافَحالَـفَنِی الشُّبّانُ وَ خالَفَنِی الشُّیوخُ، ثُمَّ قَرَاَ «فَطالَ عَلَیْهِمُ الاَْمَدُ فَقَسَتْ قُلوبُهُمْ» (شما را به نیکی با جوانان سفارش می کنم، چرا که آنان، دل های رقیق تری دارند، بهراستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. آن گاه این آیه را خواندند: «و عمر آنانبه درازا کشید و دل هایشان سخت گردید).

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه قلمه زدن نیروهای جوان بر تنه تنومند نظام آسیب هایی را می تواند ایجاد کند، افزود: ما باید این آسیب ها را از قبل خوانش کرده و به آن توجه کنیم وگرنه جوان گرایی تبدیل به فرستادن جوانان به مهلکه ثروت و قدرت و شهوت می‌شود، بحث این است که مساله جوان گرایی با منطق قرآن باید پیش برود.

معاف ادامه داد: در مساله جوان گرایی باید به پدیده های نو دولتانِ نو کیسه نو دیده توجه کنیم، این افراد بسیار خطرناک هستند، افراد خودشیفته، خود شگفت، آدم‌های خودمرکزپندار، افرادی که دچار عجب هستند، این مواردی است که در روایات بیان شده است.

وی گفت: در ماجرای جوان گرایی نباید پُست ها را به پَست ها داد، آدم‌های دون و فرومایه و پاچه خوار مسوول می‌شوند، آدم‌های باسواد و کاربلد خانواده شهید و کلا آدم های آبدیده عقب می نشینند، در یکی از نظر سنجی ها از سوی ایسپا از مردم مشخص شد که تورم، اشتغال و بیکاری مساله اصلی مردم است.

معاف ادامه داد: باید انتقال سیستماتیک قدرت به جوان داشته باشیم، در این بین نباید دوگانه پیر و جوان شود، مدعیان، نخبگان، خواص بیشتر در معرض لغزش ها هستند. نباید آدم‌هایی با رانت سیاسی در نقاط حساس قرار بگیرند.

نباید با مردم و جوانان و سلیقه های مختلف با یک زبان صحبت کرد

در ادامه این نشست، شبیر فیروزیان -سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- ضمن تشکر از ابتکار معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری سلسله نشست های حکمرانی قرآنی گفت: برگزاری این نشست به عنوان راهبردهای اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت ادامه خواهد یافت.

وی افزود: به اعتقاد من قرآن تنها نباید محصور در الفاظ، قرائت، حفظ و ترتیل باشد، هر چند در این زمینه نیز ما برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کنیم، اما رویکرد ما این است که قرآن را به متن اجتماع تسری دهیم، زیرا مباحث قرآن مباحثی عمیق است. 

وی موضوع برقراری گفتمان با جوانان را یکی از موضوعات مهم در جامعه دانست و افزود: قرآن کریم می فرماید:«لِسَانِ قَوْمِهِ»، با مردم با زبان مشترک صحبت کنید. این تعبیر قرآن کریم به اصناف و رده‌های سنی مختلف صادق است و نباید با مردم و جوانان و سلیقه های مختلف با یک زبان صحبت کرد، بلکه باید با هم به مفاهیم مشترک ارتباط برقرار نمود.

وی با اشاره به نامه ۵۳ امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر افزود: امام علی (ع) فرمودند:«اگر خواستی با دشمنان پیمان ببندی، به عهدت وفا کن». در ادامه حضرت فرمودند:« هیچ واجبی از واجبات خدا نیست که همه مردم در آن اتفاق نظر داشته باشند»،بنابراین نمی توانیم با ادبیات خودمان با کسانی که موافق جبهه فکری ما نیستند، صحبت کنیم.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در مورد استدلال مبارزه با داعش دلایل مختلفی را آوردند، از جمله اینکه فرمودند:« اگر ما با آنها در عراق نجنگیم باید در همدان و کرمانشاه با آنها مقابله کنیم». ایشان با این شیوه بیان شان استدلال شان را به خوبی تبیین نمودند. بنده معتقدم بحث «لسان قوم» باید میان مسئولان وجود داشته باشد و آنها در مباحث گفتمان سازی با جوانان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی بحث زن و حجاب را که امروز یکی از چالش های جمهوری اسلامی مطرح شده است، دانست و افزود: طرح این موضوع باید به گونه ای بیان شود که مورد قبول همه واقع شود؛ به عنوان مثال در طرح بحث زن و حجاب ابتدا باید بحث استحکام خانواده مطرح شود تا از این طریق به ضرورت های حجاب در جامعه دست یابیم.

وی همچنین به خطبه ۲۷ نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت برای ترغیب مردم به حضور در جهاد مبحث را با بیان موضوعات عاطفی، امنیتی طرح کردند تا مورد استقبال مردم واقع شوند. مقام معظم رهبری نیز فرمودند:«هزینه سازش از چالش بیشتر است»؛ بنابراین باید در مواجه با جوانان و گفتمان با آنها  به نقاط مشترک دست یافت و با فناوری های روز و پیوند با مبانی دینی آنها را بیان کرد.

دبیران دینی مدارس را انگیزه ببخشید تا بتوانند پاسخگوی شبهات جوانان باشند

در بخش پایانی این نشست، حجت الاسلام علی رهبر -عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان- هم با اشاره به تجربه چندین ساله فعالیت و ارتباط با جوانان گفت: امروز بحران هویت در میان نسل امروز کاملا محسوس است. بنده با برگزاری جلسات «هویت الهی و معنوی انسان» موضوع به این نتیجه رسیدم که جوانان ما گرفتار بحران هویتی شده اند و بسیاری از جوانان هنوز پی به هویت خود نبرده اند.

وی گفت: لازم است در کنار اتاق های فکر، اتاق های ذکر نیز برای دانشجویان طراحی کرد و دبیران دینی مدارس را انگیزه بخشید تا بتوانند پاسخگوی شبهات جوانان باشند، زیرا بحران هویتی و عدم معرفت در جوانان یکی از چالش های جامعه ما است. همچنین اختلاط دختران و پسران با ادعای روشنفکری یکی از چالش هایی است که با آن مواجه هستیم و لازم است با صحبت کردن و برقراری ارتباط با جوانان آنها متقاعد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مساله فلسطین و قدس جهان اسلام را متحد می کند
  • جوان‌گرایی نباید تبدیل به مسابقه قدرت‌طلبی جوانان شود
  • زمینه برای آتش‌بس پایدار و حل مساله در غزه فراهم است
  • جایی مذاکره مساله را حل می‌کند جایی موشک
  • کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!
  • رسانه‌ها به مساله مطالعه ضریب بدهند
  • معمای علیت معکوس/ اگر آینده بر گذشته تاثیر گذارد!
  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • مساله حجاب، دستور الهی است